Κυριακή 13 Νοεμβρίου 2011

Μαρίνος Μητραλέξης, ο θρυλικός αεροπόρος

BETEPANOI ΤΗΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ

Μαρίνος Μητραλέξης, ο θρυλικός αεροπόρος

H περιγραφή ενός από τα πιό εντυπωσιακά κατορθώματα στην
ιστορία της αεροπορίας και η απότιση φόρου τιμής στον άνθρωπο
που το έκανε πραγματικότητα.

Του Βασ. Ζαμπίκου
σμηνάρχου ε.α.

Δεν είναι λίγοι οι βετεράνοι της Πολεμικής μας Αεροπορίας, που
με την ανδρεία, την ευψυχία, την αυτοθυσία και τον άκρατο
πατριωτισμό τους, δημιούργησαν έπη και λάμπρυναν τα Ελληνικά
φτερά. 'ξιοι απόγονοι των Μαραθωνομάχων, των Τριακοσίων του
Λεωνίδα, των Ναυμάχων της Σαλαμίνος, των Πολέμαρχων του 1821,
των Μακεδονομάχων και πλείστων άλλων, έγραψαν χρυσές σελίδες
ιστορίας, πολεμώντας στα βουνά της Αλβανίας, το Ρούπελ, την
Κρήτη, τη Μέση Ανατολή και το Ρίμινι.
Μεταξύ των βετεράνων αεροπόρων, εξέχουσα θέση κατέχει ο ήρως
Μαρίνος Μητραλέξης, Υποσμηναγός το 1940, στον οποίο
αφιερώνεται η αναφορά αυτή.
O Μαρίνος Μητραλέξης που ήταν μόλις 24 ετών το 1940, περιμένει
με ανυπομονησία την ώρα για να δράσει, εκπληρώνοντας το
υπέρτατο χρέος προς την πατρίδα του. Και να που η πολυπόθητη
γι_ αυτόν ώρα ήρθε. Πλησιάζει μεσημέρι της 2ας Νοεμβρίου 1940.
Συναγερμός στο Αεροδρόμιο της Μεγάλης Μίκρας, όπου είχε το
ορμητήριό της η 22α Μοίρα Διώξεως. Σμήνη Ιταλικών
βομβαρδιστικών, συνοδευόμενα από καταδιωκτικά επισημάνθηκαν
πάνω από τη Βέροια με κατεύθυνση τη Θεσσαλονίκη. 'μεση υπήρξε
η αντίδραση της Μοίρας. Σχηματισμός αεροπλάνων
Ρ.Ζ.L.(ΠΕ-ΖΕΤ-ΕΛ) απογειώθηκε προς αναχαίτισή τους και επέτυχε
τη διάλυση των σχηματισμών τους, ώστε να αποσοβηθεί ο κίνδυνος
βομβαρδισμού της Θεσσαλονίκης και να καταστεί εύκολη και
αποτελεσματική η καταδίωξη και προσβολή τους από τα πυρά των
P.Z.L. Στο μεταξύ ο Μαρίνος Μητραλέξης, επιτίθεται ακάθεκτος
σε εχθρικό βομβαρδιστικό τύπου SAVOIA MARKETTI, με όλη τη
δύναμη του πυρός του και όταν διαπίστωσε ότι εξαντλήθησαν τα
πυρομαχικά του, πλησίασε επικίνδυνα το εχθρικό αεροσκάφος
αψηφώντας το θάνατο και με την έλικα του κινητήρα του,
αποκόπτει το ουραίο πηδάλιο του και το καταρρίπτει κοντά στον
Λαγκαδά και παρά τη σοβαρή βλάβη της έλικας του, κατορθώνει με
επιδέξιους χειρισμούς να προσγειώσει το αεροπλάνο του σε αγρό,
όπου είχαν προ ολίγου προσγειωθεί οι Ιταλοί αεροπόροι, αφού
χρησιμοποίησαν τα αλεξίπτωτά τους. Αμέσως συνέλαβε τους
αιχμαλώτους αεροπόρους - πλήρωμα του βομβαρδιστικού - και με
τη βοήθεια των χωρικών τους μετέφερε στη Θεσσαλονίκη και τους
παρέδωσε στη Στρατιωτική Διοίκηση. Μοναδικό και ανεπανάληπτο
το κατόρθωμα του Μητραλέξη. Όμοιό του δεν υπάρχει στην
παγκόσμια ιστορία της αεροπορίας.
 
ΑΣ ΑΦΗΣΟΥΜΕ όμως, τον Ιταλό ανθυποσμηναγό Brussolo Garibaldo,
πιλότο του καταρριφθέντος βομβαρδιστικού, την αφήγηση του
παράτολμου εγχειρήματος του Μαρίνου Μητραλέξη. Λέγει λοιπόν ο
Ιταλός αεροπόρος σε αξιωματικούς μας της Στρατιωτικής
Διοίκησης: _Το Σμήνος μας, αποτελούμενο από πέντε
βομβαρδιστικά, συνοδευόμενα από ένα καταδιωκτικό, έλαβε
διαταγή να προβεί στο βομβαρδισμό της Θεσσαλονίκης. Ήταν 2α
Νοεμβρίου 1940. Όταν πλησιάσαμε στο στόχο, συναντήσαμε σφοδρόν
αντιαεροπορικό φράγμα πυρός, το οποίο κατέρριψε ένα από τα
βομβαρδιστικά μας. Παρ_ όλα αυτά, καταφέραμε να ρίξουμε τις
βόμβες και αρχίσαμε να απομακρυνόμαστε από το χώρο προσβολής
ακολουθώντας κυκλική πορεία γιά μεγαλύτερη ασφάλεια. Όταν όμως
πετούσαμε πάνω από τον Λαγκαδά, διακρίναμε τρία Ελληνικά
καταδιωκτικά να μας επιτίθενται, οπότε ένα βομβαρδιστικό μας,
επλήγη στο ντεπόζιτο της βενζίνης, απομακρύνθηκε από το Σμήνος
και κατέπεσε κοντά στα Ελληνοαλβανικά σύνορα. O σχηματισμός
των υπολοίπων τριών αεροπλάνων μας, διαλύθηκε καταδιωκόμενος
από τα Ελληνικά καταδιωκτικά. Το αεροπλάνο μου, προσεβλήθη από
Ελληνικό καταδιωκτικό και όταν ο πιλότος του εξήντλησε όλα τα
πυρομαχικά του, εφόρμησε εναντίον μου και με την έλικα του
αεροπλάνου, κατέστρεψε το ουραίο πηδάλιο του δικού μου, το
οποίο δεν μπορούσε πλέον να ελεγχθεί. Καθώς βρισκόμαστε σε
ύψος 7.000 ποδών, προφθάσαμε να χρησιμοποιήσουμε τα αλεξίπτωτά
μας και να προσγειωθούμε σε ένα χωράφι στην περιοχή του
Λαγκαδά. Σε μικρή απόσταση από μας, λίγο αργότερα προσγειώθηκε
αναγκαστικά, λόγω σοβαράς βλάβης της έλικας του αεροπλάνου
του, ο αντίπαλός μας ο οποίος έσπευσε προς το μέρος μας και
μας είπε ότι ονομάζεται Μητραλέξης, σφίγγοντας φιλικότατα και
συναδελφικότατα το χέρι μου. Το συνάδελφο Μητραλέξην που κατά
τη μεταφορά μας στη Θεσσαλονίκη, δεν παρέλειψε να μου πει ότι
είναι ευτυχής για τη γνωριμία μας, θαυμάζω για την αυτοθυσία
του, την ευγένεια και γενναιοψυχία του και σε ανταπόδοση των
ευγενικών του αισθημάτων, του παρέδωσα σαν ενθύμιο της
γνωριμίας μας, το ατομικό μου δελτίο ταυτότητος_.
AYTA είπε ο αιχμαλωτισμένος Ιταλός αεροπόρος, ο δε γράφων
προσθέτει ότι οι γενναίοι είναι και γενναιόψυχοι, γι_ αυτό και
οι Ιταλοί αξιωματικοί, εκφράσθηκαν με τη μεγαλύτερη εκτίμηση
και θαυμασμό γιά τους Έλληνες συναδέλφους τους.
Δυστυχώς όμως, ο δαφνοστεφής Μαρίνος Μητραλέξης, που τίμησε τη
γενέτειρα του Μίλα Μεσσηνίας, που έκανε υπερήφανη την
οικογένειά του και με την ευψυχία και τον ηρωισμό του εδόξασε
τα Ελληνικά φτερά, έμελλε να αφήσει την τελευταία του πνοή στα
Αιγαιοπελαγίτικα νερά, πέφτοντας με αεροπλάνο OXFORD το
Σεπτέμβριον του 1948 σε ηλικία 32 ετών, με το βαθμό του
Επισμηναγού. Προήχθη μετά θάνατον σε Αντισμήναρχον. Προτομή
του έχει στηθεί στη Μονάδα του Ελληνικού.